Uczeń:
Zapamiętanie wiadomości:
- omawia sposoby tworzenia formuł obliczeniowych
Zrozumienie wiadomości:
- wyjaśnia działanie funkcji
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
- tworzy proste formuły obliczeniowe
- korzysta z funkcji SUMA do obliczania sumy wielu liczb
- korzysta z funkcji ŚREDNIA do obliczania średniej wielu liczb
- tworzy budżet osobisty
- polecenie wpisywane w komórkę arkusza kalkulacyjnego, służące do obliczeń matematycznych. Polecenie takie realizuje pewną funkcję, której argumentami są wartości we wskazanych komórkach, bądź stałe.
- otwórz nowy arkusz i nadaj mu tytuł "budżet kieszonkowy",
- komórkę A1 wypełnij na czarno,
- w komórce A2 wpisz przychód i wyróżnij ten wiersz kolorem zielonym,
- pod spodem wypisz źródła dochodów (kieszonkowe, prezenty, inne - odpowiednio w komórkach A3, A4, A5),
- w komórce A6 wpisz Razem - ten wiersz wyróżnik kolorem jasnozielonym,
- w komórce B1 wpisz styczeń, C1 - luty, itd. do grudnia.
- zaznacz komórkę B6 i wprowadź formułę "SUMA"
- następnie trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy zaznacz komórki od B3 do B5
Po naciśnięciu "Enter" - pojawi się "0"
- wpisz kwoty - kieszonkowe
- w miesiącu swoich urodzin, imienin i świąt wpisz kwoty - prezenty
- w dowolnym miesiącu wpisz kwotę - inne
- kliknij jeszcze raz komórkę B6, chwyć kwadracik w prawym dolnym rogu i przeciągnij na pozostałe miesiące do "grudnia" - formuła zostanie skopiowana i dostosowana do pozostałych komórek.
Pod tabelą przychód utwórz tabelę z wydatkami
- w komórce A9 wpisz wydatki i zaznacz ten wiersz na pomarańczowo
- poniżej wpisz kolejno wydatki (książki, kino, słodycze, pizza/kebab, inne - odpowiednio w komórkach A10, A11, A12, A13, A14)
- w komórce A15 wpisz razem i zaznacz cały wiersz na żółto.
- zaznacz komórkę B15 i wprowadź formułę "SUMA"
i dalej postępuj jak w ćwiczeniu 1 zaznaczając odpowiednie komórki i przeciągając formułę na pozostałe miesiące.
- teraz w odpowiednich miejscach wpisz swoje wydatki
- w komórce A17 wpisz bilans i zaznacz cały wiersz na kolor jasnoniebieski
- zaznacz komórkę B17 i w pasku formuły wpisz "=B6-B15" i daj "ENTER"
- zaznacz jeszcze raz komórkę B17 i tak jak poprzednio przeciągnij na pozostałe miesiące
- w komórce A19 wpisz średnie miesięczne wydatki
- komórkę A19 i B19 zaznacz i wypełnij na niebiesko
-zaznacz komórkę B19 i wprowadź formułę "Średnia" (average) a następnie z wciśniętym lewym przyciskiem myszy zaznacz komórki od B19 doM19 i zatwierdź klawiszem "ENTER" - pojawi się wynik.