T: Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego

Cele lekcji

Uczeń:

Zapamiętanie wiadomości:

  • definiuje pojęcia: sortowanie, filtrowanie, kryterium

Zrozumienie wiadomości:

  • omawia zasady przygotowania tabeli do filtrowania danych
  • przedstawia działania potrzebne do porządkowania danych według zadanego kryterium
  • omawia działania potrzebne do filtrowania danych według zadanych kryteriów

Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:

  • wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do porządkowania 

 

Ćwiczenie 1

Realizujemy algorytm liniowy w arkuszu kalkulacyjnym

  1. W arkuszu kalkulacyjnym utwórz tabelę zgodną z poniższym wzorem.
  2. Oblicz liczbę uczniów szkoły oraz liczbę uczniów z wszystkich klas biorących udział w wycieczce szkolnej.
  3. Nazwij utworzony arkusz kalkulacyjny "Wycieczka"

Ćwiczenie 2

Realizujemy algorytm z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

Oblicz różnicę liczb zapisanych w kolejnych wierszach, w kolumnach A i B. Wyniki umieść w odpowiednich wierszach w kolumnie C. Jeżeli różnica jest dodatnia, to w kolumnie D ma się pojawić napis "dodatnia", w przeciwnym wypadku "niedodatnia".

  1. W pierwszym wierszu (zaczynając od komórki A1) umieść napisy: "Liczba A", "Liczba B", "Różnica A-B", "Kategoria"
  2. W kolumnie A (zaczynając od komórki A2) wpisz liczby: 234, 78, 100, 23, 8, 34, 98, 50, 20.
  3. W kolumnie B (zaczynając od komórki B2) wpisz liczby: 789, 23, 120, 7, 12, 123, 40, 13, 10.
  4. W komórce C2 umieść formułę obliczającą różnicę liczb z komórek  A2 i B2.
  5. Przeciągnij formułę do komórki C10 (program wykona obliczenia automatycznie).
  6. W komórce D2 umieść formułę: =JEŻELI(C2>0;"dodatnia";"niedodatnia").
  7. Przeciągnij formułę do komórki D10.
  8. Nazwij utworzony arkusz kalkulacyjny "Różnica".