Piszmy programy w języku Python

Cele lekcji:

Na dzisiejszej lekcji:

  1. Dowiesz się jak stosować zmienne w programowaniu,
  2. Zastosujesz instrukcję warunkową do zapisywania algorytmów z warunkami,
  3. Zapiszesz wybrany algorytm iteracyjny z wykorzystaniem instrukcji iteracyjnej,
  4. Poznasz sposób definiowania i stosowania funkcji w j. Python,
  5. dowiesz się, do czego służą listy w j. Python, i zastosujesz je w wybranych programach.

Zmienne

Podręcznik "Lubię to!" Nowa Era, str. 69-87

Zmienna – konstrukcja programistyczna posiadająca trzy podstawowe atrybuty: symboliczną nazwę, miejsce przechowywania i wartość. W kodzie źródłowym za pomocą nazwy zmiennej można się odwoływać do jej wartości lub miejsca przechowywania.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zmienna_(informatyka)

W Pythonie możemy używać zmiennych w celu przechowywania wartości dowolnego typu.

Nie ma tu polecenia do zadeklarowania zmiennej. Zmienna jest tworzona dopiero w momencie, gdy przypiszemy do niej wartość. Każda wartość jest jakiegoś typu np. wartość 25 to liczba całkowita (ang. integer), imię „Ala” to tekst (ang. string).

Przy tworzeniu zmiennej nie trzeba podawać typu danych, które będą w niej przechowywane. Podajemy jedynie nazwę zmiennej i przypisujemy do niej wartość. Python automatycznie określa typ danych na podstawie wartości, którą podaliśmy.

Przykład

Przykłady operatorów arytmetycznych

Ćw. 1 - Nadajemy wartość zmiennym

W trybie interaktywnym sprawdź, w jaki sposób można przypisać wartość zmiennej. Umieść kolejno następujące polecenia (Każde po znaku zachęty):

 

liczba = 23

liczba = liczba + 1

print(liczba)

reszta = liczba % 3

print(reszta)

 

Zmiennej możemy nadać wartość za pomocą instrukcji przypisania, wprowadzając wartość z klawiatury po uruchomieniu programu. W tym celu stosujemy instrukcję wejścia - funkcję input () - sweg rodzaju zaproszenie do wpisania ciągu znaków z klawiatury.  Jeśli użyjemy tej funkcji w instrukcji przypisania, wpisany przez użytkownika ciąg znaków komputer zapamięta w zmiennej podanej po lewej stronie:

nazwa_zmiennej = imput("Zaproszenie do wprowadzenia danej z klawiatury: )

Aby komputer  mógł zapamiętać wprowadzoną za pomocą instrukcji imput () daną jako liczbę, musimy dodać instrukcję, która zmieni ciąg znaków na liczbę, musimy dodać instrukcję, która zamieni ciąg znaków na liczbę: int() - w przypadku liczb całkowitych, float() - w przypadku liczb rzeczywistych.

Dowiedz się więcej:

Instrukcja warunkowa

W języku Python instrukcja warunkowa działa tak samo jak w języku Scratch i również występuje w wersjach pełnej i uproszczonej.

Operatory

Przykład

Instrukcja iterakcyjna

Iteracja, czyli technika powtarzania tych samych operacji, pojawia się w wielu zadaniach. Często trzeba wykonać takie same działania (ciągi operacji) na wielu różnych danych, co jest pracochłonne i wymaga sporo czasu. 

Czytaj więcej...